יום רביעי, 5 באוגוסט 2015

מה זה צהוב, קטן ופריך? מתכון לחיתוכיות ממליגה סופר קריספיות (ללא טיגון וללא גלוטן)

איך זה כיף כשיש חברים מוכשרים? שבוע שעבר התארחו בבלוג צמד החמודים אמיר ולימי עם מתכון לארפס במילוי צ'ילי קון קרנה. מאחר ואכלתי את המנה המושלמת הזאת, ידעתי שמדובר במתכון מנצח; אבל אף אחד מאיתנו לא שיער עד כמה. תוך זמן קצר, המתכון הפך לויראלי עם כמות כניסות ושיתופים שעוד לא נראתה בהיסטוריה של הבלוג. 


כפי שהבטחתי בפוסט הקודם, לאמיר יש עוד שפן בכובע. הפעם מדובר בריבועי ממליגה שהופכות לפריכות במיוחד לאחר בילוי בתנור. מה זה ממליגה, אתם תוהים? ובכן, מדובר בסוג של פולנטה ממוצא רומני. אמיר מתעקש, ובצדק, לדבוק בשם "ממליגה" מתוך כבוד לשורשיו, ובמיוחד לסבתו. אז ראשית, תודה לסבתא של אמיר שלימדה אותו להכין את הדבר הטעים הזה. שנית, תודה לאמיר על שהסכים לחלוק את המתכון.

במדריך הבא תמצאו הסברים מפורטים וטיפים להכנת הממליגה הקריספית, כולל כמה הצעות משדרגות. כפי שתראו, מדובר במתכון פשוט במיוחד שדורש רק כמה דגשים קטנים. בנוסף, המתכון הזה מאוד דינמי ובקלות אפשר להפוך אותו לצמחוני ואפילו טבעוני (אם מוותרים על הפרמז'ן והחמאה). כמו כן, מדובר גם במתכון פשוט לפולנטה, אם אוכלים אותה ישר אחרי הבישול ולא מעבירים אותה לקירור כפי שעשינו במתכון הנוכחי. אמיר נוהג להגיש את החיתוכיות הללו עם פרמז'ן ועשבי תיבול טריים, אך כמובן שאפשר גם להיות יצירתיים ולהוסיף כל דבר אחר שאוהבים. אנחנו למשל הגשנו אותן כמצע לסביצ'ה, ויצא פשוט נהדר. תוסיפו בצד בקבוק בירה קפוא, והרי לכם מנת קיץ כייפית וטעימה.


מתכון לצ'יפס ממליגה קריספי במיוחד


מצרכים (לתבנית אחת 30X30):
  • 1 כוס קמח תירס רגיל + 1/3 כוס קמח תירס לציפוי
  • 3.5 כוסות נוזל. הנוזל יכול להיות מים, ציר ירקות, ציר עוף, חלב ואפילו שמנת. במתכון הנוכחי השתמשנו במים. 
  • מלח ופלפל (אפשר להשתמש בפלפל לבן אם רוצים לשמור על הצבע הבהיר של הממליגה. אנחנו השתמשנו בפלפל שחור)
  • 1.5 כפות חמאה
  • 0.5 כוס פרמז'ן מגורר
  • להגשה: פרמז'ן מגורר, מלח גס או אטלנטי ועשבי תיבול טריים שאוהבים (אורגנו, טימין או רוזמרין)

אופן ההכנה:

הכנת פולנטה (ממליגה) הוא תהליך מאוד פשוט וקצר בסה"כ, וכל תהליך ההכנה אורך קרוב ל-20 דקות (לא כולל זמן הקירור). עם זאת, יש מספר עניינים שכדאי לדעת בשביל להפוך את התהליך לעוד יותר פשוט: כדאי לדעת שפולנטה (ממליגה) נוטה מאוד להתגבש ולייצר גושים, ולכן יש להתמיד בערבוב לאורך כל תהליך הבישול. אנחנו השתמשנו במטרפה על מנת לערבב ולפרק את הגושים שנוצרים. בנוסף שימוש במים פושרים בתחילת הבישול מאוד עוזר למנוע את היווצרות הגושים הללו.

הכינו מראש תבנית שעליה נייר אפייה – היא צריכה להיות עמידה בחום, אך היא לא תיכנס לתנור.

לפני שבכלל מדליקים את הכיריים שופכים לסיר 2 כוסות נוזל. חשוב שהנוזל בשלב הזה לא יהיה חלב וגם לא שמנת. אפשר להשתמש במים, ציר ירקות או ציר עוף. מוסיפים לסיר גם כוס קמח תירס. מערבבים היטב ומדליקים את הכיריים על אש נמוכה.



לאחר מספר דקות בהן הקמח החל לספוח את הנוזל, מוסיפים את שאר הנוזלים (כוס וחצי): עדיף שהנוזלים יהיו רותחים. אם בוחרים להוסיף מים, אז הישר מהקומקום. אם מוסיפים ציר, אז ישר מהאש. אם מוסיפים חלב או שמנת, אז שיהיה בטמפ' החדר.
ממשיכים לערבב כל 3-4 דקות ומתבלים במלח ופלפל.

סה"כ הממליגה צריכה להתבשל במשך 15-20 דקות. כדאי לטעום ולראות שהמרקם חלק כמו פירה ולא מרגישים את גרגרי התירס.
מכבים את הכיריים, מוסיפים את החמאה והפרמז'ן לסיר ומקפלים פנימה. כדאי לטעום שוב ולתקן תיבול – כאן הטעם כבר ישתנה לגמרי בזכות החמאה והפרמז'ן.


מעבירים בזריזות את תכולת הסיר לתבנית עם נייר האפייה, ומשטחים. נותנים למסה להתקרר במשך מספר שעות (לפחות שעתיים) במקרר. במקרה שלנו, התבנית הייתה לילה שלם במקרר.  



מחממים תנור ל-200 מעלות. מוציאים את התבנית מהמקרר, ומגלים שהממליגה התמצקה כמו עוגה. הופכים את התבנית על קרש חיתוך, מסירים את נייר האפייה וחותכים לקוביות, מלבנים או כל צורה שבא לכם.



מעבירים את הקוביות לקערה עם 1/3 כוס קמח תירס ומצפים אותן (ממש כמו שניצלים).



מעבירים את את הקוביות המצופות לתבנית אפייה, מזלפים מעט שמן זית מלמעלה ומכניסים לתנור בחום של 200 מעלות למשך 30-40 דקות עד שהקוביות משחימות טיפה (אפשר כמובן גם לטגן בשמן עמוק ואז להעביר לנייר סופג, אבל הבטחנו שמדובר במתכון ללא טיגון, אז בואו נעשה כאילו לא אמרתי את זה בכלל). 



זהו, צ'יפס הפולנטה מוכן. אפשר להעביר לקערת הגשה, לפזר מעל קצת פרמז'ן מגורר, מלח גס ועשבי תיבול טריים כמו טימין, רוזמרין או אורגנו. 





 הצעת הגשה נוספת להמחשה בלבד: סביצ'ה מוסר ים  עם מנגו ואבוקדו על מצע צ'יפס ממליגה 



4 תגובות: