יום רביעי, 2 בנובמבר 2016

רק אל תקראו לו קלופס

31 שנים אני חי, ועד היום קראתי למנה הזו קלופס. תחקיר קטן שהופנה לסבתא שלי גילה שהיא בכלל למדה להכין את המנה הזו משכניה המהגרים האיטלקיים בטוניס הבירה, וקוראים לה פולפטונה


הדמיון בינה לבין הקלופס, אותו מאכל יהודי מוכר, ברור. בשני המקרים מדובר בבשר העוטף ביצה קשה. עם זאת, את הפולפטונה מכינים קצת אחרת בשיטה של צלייה בסיר ללא (כמעט)  הוספת נוזלים. אצלנו במשפחה נהוג לאכול את המנה בצהרי שבת, ומומלץ להכין ממנה כריכים: פורסים לפרוסות ומכניסים בין שתי פרוסות חלה מרוחות במיונז ו/או חרדל. תענוג צרוף מובטח.

ישנן שתי סברות בנוגע לשם המנה. פולפט היא קציצה באיטלקית, ומכאן פולפטון היא קציצה ענקית. לחילופין, יש הסבורים כי מקור השם הוא מהמילה "פולפה" שמשמעותה היא החלק הרך של הירקות והבשר, מאחר ולהכנת המנה יש להשתמש בחלקים הרכים של הבשר.



מצרכים:
עבור 2-4 סועדים

לקציץ הבשר:
1/2 ק"ג בשר טחון
3 כפות  פירורי לחם
4 שיני שום קלופות וכתושות
1 חלבון
קורט מלח ופלפל שחור גרוס
1 כפית שטוחה אגוז מוסקט מגורר
2 ביצים קשות

לבישול:
2 כפות שמן קנולה
3 שיני שום קלופות
2 עלי דפנה

אופן ההכנה:

מעבירים לקערה את כל מצרכי קציץ הבשר, למעט הביצים הקשות, ולשים היטב (חשוב ללוש לפחות 5 דקות על מנת שהחלבון שבבשר ישתחרר, דבר אשר יעזור לקציץ הבשר לא להתפרק בזמן הבישול).

קולפים את הביצים הקשות. מחלקים את תערובת הבשר לשתיים (מומלץ לשמור בצד מעט מתערובת הבשר, ככדור פינג-פונג גדול, על מנת שנוכל לתקן במידה וקציץ הבשר יתפרק מעט בבישול). משטחים את תערובת הבשר על כף היד, מניחים את הביצה ומגלגלים. מהדקים היטב ויוצרים צורה אליפטית. חוזרים על הפעולה גם עם החלק השני של תערובת הבשר והביצה.

מחממים שמן בסיר על אש בינונית. כאשר הוא חם, מעבירים פנימה את קציצי הבשר. משזפים אותם היטב מכל הצדדים. יש לנהוג בשלב זה בעדינות יתרה מאחר ויש סכנת התפרקות. אם נוצרים סדקים, ממלאים אותם עם תערובת הבשר ששמרנו בצד. אפשרות נוספת במידה והקציצים מתחילים להתפרק היא להוסיף 2-3 כפות מים. לאחר השיזוף, מוסיפים את שיני השום ועלי הדפנה, מנמיכים את האש ומכסים. ממשיכים בבישול עוד כחצי שעה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה