יום רביעי, 21 בספטמבר 2016

טיול לאיטליה: מתכון לניוקי דלעת ערמונים

דלעת ערמונים היא אחת החביבות עליי בשל מרקמה החלק יחסית לשאר הדלעות וכמובן בזכות טעמה האגוזי העשיר. חסרונה הבולט לעין הוא צורתה המקשה על קילופה, אך במתכון הנוכחי אין צורך לקלף אותה ובהמשך תבינו מדוע.


בשבוע שעבר (15.09), המדור שלי במוסף גלריה שישי עסק בדלעת וניתץ את המיתוס לפיו מדובר בפרי (כן, פרי) סתווי. הדלעת, כמרבית בני משפחת הדלועים, היא פרי של קיץ. בתקופה הזו, שבין הקיץ לסתיו, לקחתי את הדלעת לטיול מסביב לעולם עם שלושה מתכונים: סלט דלעת של סבתא בהשראת המטבחים של צפון אפריקה, מאפינס דלורית והמתכון שמופיע בפוסט הנוכחי - ניוקי מדלעת ערמונים בהשראת ארץ המגף.

מצרכים:
עבור 2-3 סועדים

דלעת ערמונים במשקל 500 גרם
1 כוס פחות 2 כפות (120 גרם) קמח
מעט קמח לקימוח משטח העבודה

לרוטב:

2 כפות תערובת פטריות מיובשות
1 כף שמן זית
1/2 כפית אגוז מוסקט מגורר
קורט מלח ופלפל שחור גרוס
1 בצל קצוץ דק (1/2 ס"מ  X1/2 ס"מ)
1 גזר קצוץ לקוביות קטנות (1/2 ס"מ  X1/2 ס"מ)
5 פטריות שמפיניון קצוצות דק
1 שן שום כתושה
10 גבעולי פטרוזיליה קצוצים
1/2 כוס יין לבן

להגשה:

1 כף שמן זית
פטריות שמפיניון טריות פרוסות גס (לא חובה)

אופן ההכנה:

מחממים תנור ל-220 מעלות על חום תחתון. חוצים את דלעת הערמונים לשניים, ומכניסים אותה לתנור למסילה התחתונה למשך כ-40 דקות (או עד שהיא מתרככת לחלוטין). מוציאים מהתנור, ומניחים לה להצטנן מעט. כאשר הדלעת עוד מעט חמימה, מסירים את הגרעינים והסיבים סביבם ולאחר מכן מגרדים באמצעות כף את בשרה ומעבירים לקערה (משקל בשר הדלעת האפוי צריך להיות כ-270 גרם). מועכים היטב עם מועך תפוחי אדמה. מוסיפים בהדרגה את הקמח, ולשים. התוצאה היא בצק דביק למדי.

מקמחים בנדיבות את משטח העבודה, ומעבירים אליו את גוש הבצק. מקמחים אותו מעט, ומחלקים אותו ל-6-8 חתיכות. מרדדים כל חתיכה ל"נקניק" בעובי שאוהבים על משטח מקומח. קורצים כל נקניק לחתיכות באורך של כ- 2-3 ס"מ. דואגים שחתיכות הניוקי לא יהיו צמודות זו לזו, ומניחים להן מעט להתייבש.

הכנת הרוטב: מניחים את תערובת הפטריות המיובשות בכוס, ומשרים אותן במים רותחים כ-10 דקות. בינתיים, מחממים שמן זית במחבת רחבה ועמוקה על להבה בינונית. מוסיפים את הבצל הקצוץ, אגוז המוסקט, המלח והפלפל, ומערבבים. כאשר הבצל הופך שקוף, מוסיפים את הגזר והפטריות ומערבבים. לאחר כ-5 דקות, מוסיפים את השום ומחצית מכמות הפטרוזיליה. מערבבים, ממשיכים לאדות כדקה ומוסיפים את היין הלבן. מערבבים, ומנמיכים את האש. לאחר כ-5 דקות, מוסיפים את "תה" הפטריות המיובשות (מסננים את הפטריות, ומשתמשים במים המושרים). מערבבים היטב, ומניחים לנוזלים להצטמצם כ-5 דקות. טועמים ומתקנים תיבול עם מלח ופלפל.

הרכבת המנה: מביאים לרתיחה שפע מים בסיר גדול. מעבירים פנימה את הניוקי בקבוצות קטנות (כ-10 יחידות בכל פעם). הניוקי מוכנים כאשר הם צפים. מוציאים אותם מהמים באמצעות כף מחוררת, ומעבירים לרוטב בעודו ממשיך להתבשל על אש קטנה. אם חסרים מעט נוזלים ברוטב, מומלץ להוסיף 3 כפות ממי הבישול. בכל פעם שמוסיפים פנימה ניוקי מוכנים, יש לערבב אותם בעדינות ברוטב או לשקשק את המחבת. אם הם נדבקים זה לזה, יש להוסיף מעט שמן זית.

הגשה: מעבירים את הניוקי לצלחות, מזלפים מעט שמן זית ומפזרים מן הפטרוזיליה הקצוצה שנותרה לנו ופטריות טריות.


תגובה 1:

  1. נראה כל כך טעים שאין לי מילים!
    הולכת דחוףףף לחפש משהו לאכול :)

    השבמחק